FELIX IS HERPLAATST!

Op 1 juli werd Felix uitgeplaatst bij een nieuw baasje Eva, die al een mannetjescavia, Igor, thuis had. Het was natuurlijk reuze spannend of het zou klikken tussen die twee. Maar gelukkig had Eva goed nieuws:

Hallo Caviaslaven

1 juli is een cavia van jullie bij mij herplaatst, een jong mannetje (11 weken) omdat ik al een mannetje van ongeveer een jaar heb. We zijn nu een maand verder, dus ik stuur even een berichtje over hoe het allemaal gaat en gegaan is.

Ik heb beide cavia’s op ‘neutraal terrein’ laten kennismaken (slaapkamer). De grote cavia had in eerste instantie meer interesse voor de wortels in het midden van de kamer, het kleintje was erg op z’n hoede. De wortels maar eens weggehaald en toen vonden ze elkaar.

De cavia’s besnuffelden elkaar bij kop en kont en de grote cavia begon meteen opgewonden te brommen, al snel zat hij bovenop de kleine. Die vond dat niet zo leuk, maar er waren geen agressieve toestanden, dus beide beesten zijn al snel naar de keuken gebracht waar ze normaal ook leven.

Inmiddels ook namen verzonnen voor beide cavia’s: Igor voor de grote omdat hij zo stoer is, Felix voor de kleine omdat hij zo’n spits kopje heeft. De eerste nacht hebben ze ieder nog in een hok gezeten (normaal lopen ze continu vrij rond), maar vooral Felix vond het hok zo eng dat hij sindsdien niet meer in een kooi gezeten heeft.

In de dagen die volgden leek Igor wel geïntimideerd te zijn door Felix. Die kan namelijk behoorlijk van zich afbijten, zo klein als ie is. Menigmaal plofte Igor doodmoe in een hoekje neer. Totdat hij na een paar dagen de geest kreeg en alsnog besloot om zijn gezag te herwinnen. Een uur lang liet hij Felix alle hoeken van de keuken zien en bleef hem maar bespringen. Na dit uur kon Igor niet meer op z’n pootjes staan en was Felix erg beduusd. Sindsdien is Igor onbetwist de baas, hoewel Felix toch ook erg z’n eigen gang gaat en dus zeker niet bang in een hoekje zit ofzo.

Ik ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt als Felix ouder en dus ook groter wordt. Hij is nu al gegroeid en slimmer dan Igor is hij sowieso wel. Wat ik trouwens erg opvallend vond is dat Igor sinds de komst van Felix veel aanhankelijker is geworden. Hij komt meer naar je toe, springt op schoot, vraagt om aandacht etc. Je hoort wel eens dat mensen geen tweede cavia willen omdat ze dan minder op mensen gericht zijn, maar voor Igor geldt dat dus niet.

Ook Felix, die eerst vrij schuw was, is inmiddels al aardig aan mensen gewend. Al met al gaat het dus goed met beide cavia’s. Ik hoop dat meer mensen er nog een cavia bijnemen, want ik kan het iedereen aanraden!

Veel succes met de opvang,
Groeten,
Eva

Wilt u ook een cavia van de Stichting Cavia in huis nemen, of meer informatie hierover? Stuur dan een e-mail naar: informatie@stichtingcavia.nl