Archieven: Blogs

FELIX IS HERPLAATST!

Op 1 juli werd Felix uitgeplaatst bij een nieuw baasje Eva, die al een mannetjescavia, Igor, thuis had. Het was natuurlijk reuze spannend of het zou klikken tussen die twee. Maar gelukkig had Eva goed nieuws:

Hallo Caviaslaven

1 juli is een cavia van jullie bij mij herplaatst, een jong mannetje (11 weken) omdat ik al een mannetje van ongeveer een jaar heb. We zijn nu een maand verder, dus ik stuur even een berichtje over hoe het allemaal gaat en gegaan is.

Ik heb beide cavia’s op ‘neutraal terrein’ laten kennismaken (slaapkamer). De grote cavia had in eerste instantie meer interesse voor de wortels in het midden van de kamer, het kleintje was erg op z’n hoede. De wortels maar eens weggehaald en toen vonden ze elkaar.

De cavia’s besnuffelden elkaar bij kop en kont en de grote cavia begon meteen opgewonden te brommen, al snel zat hij bovenop de kleine. Die vond dat niet zo leuk, maar er waren geen agressieve toestanden, dus beide beesten zijn al snel naar de keuken gebracht waar ze normaal ook leven.

Inmiddels ook namen verzonnen voor beide cavia’s: Igor voor de grote omdat hij zo stoer is, Felix voor de kleine omdat hij zo’n spits kopje heeft. De eerste nacht hebben ze ieder nog in een hok gezeten (normaal lopen ze continu vrij rond), maar vooral Felix vond het hok zo eng dat hij sindsdien niet meer in een kooi gezeten heeft.

In de dagen die volgden leek Igor wel geïntimideerd te zijn door Felix. Die kan namelijk behoorlijk van zich afbijten, zo klein als ie is. Menigmaal plofte Igor doodmoe in een hoekje neer. Totdat hij na een paar dagen de geest kreeg en alsnog besloot om zijn gezag te herwinnen. Een uur lang liet hij Felix alle hoeken van de keuken zien en bleef hem maar bespringen. Na dit uur kon Igor niet meer op z’n pootjes staan en was Felix erg beduusd. Sindsdien is Igor onbetwist de baas, hoewel Felix toch ook erg z’n eigen gang gaat en dus zeker niet bang in een hoekje zit ofzo.

Ik ben benieuwd hoe zich dit ontwikkelt als Felix ouder en dus ook groter wordt. Hij is nu al gegroeid en slimmer dan Igor is hij sowieso wel. Wat ik trouwens erg opvallend vond is dat Igor sinds de komst van Felix veel aanhankelijker is geworden. Hij komt meer naar je toe, springt op schoot, vraagt om aandacht etc. Je hoort wel eens dat mensen geen tweede cavia willen omdat ze dan minder op mensen gericht zijn, maar voor Igor geldt dat dus niet.

Ook Felix, die eerst vrij schuw was, is inmiddels al aardig aan mensen gewend. Al met al gaat het dus goed met beide cavia’s. Ik hoop dat meer mensen er nog een cavia bijnemen, want ik kan het iedereen aanraden!

Veel succes met de opvang,
Groeten,
Eva

Wilt u ook een cavia van de Stichting Cavia in huis nemen, of meer informatie hierover? Stuur dan een e-mail naar: informatie@stichtingcavia.nl

MILIEUVERGUNNING AFGEWEZEN

De Raad van State heeft het verzoek om een milieuvergunning voor de opvang van 300 cavia’s in het caviadorp in Westervelde, afgewezen. Dit betekent dat de Stichting Cavia daar nog maar 50 cavia’s mag opvangen. Dat is niet genoeg. Meestal zijn er zo’n 150 – 200 cavia’s in Westervelde. Daaruit blijkt dat het opvangwerk van de Stichting Cavia hard nodig is!

Stichting Cavia moet nu op zoek naar een andere locatie voor de opvang. Weet u iets? Of heeft u een schuur met een stukje grond erbij te leen of te huur voor ons? Laat het ons alsjeblieft weten op telefoonnummer 0516 – 54 15 71 (woensdag en zaterdag) of stuur een e-mail aan informatie@stichtingcavia.nl

ROMMELMARKT GROOT SUCCES

Ruim 300 mensen bezochten op 2 augustus de rommelmarkt en open dag van Stichting Cavia in Westervelde. Ook de pers was aanwezig. Er waren stalletjes met tweedehands spullen en de bezoekers konden terecht voor informatie over cavia’s en de Stichting Cavia. Er was ook een stalletje met hapjes en drankjes en de natuurlijk werden de cavia’s die in Westervelde verblijven bezocht. Enkele cavia’s vonden zelfs een nieuw baasje of bazinnetje.

De netto opbrengst van de dag was maar liefst € 451. De Stichting Cavia zal het geld besteden aan de dierenartskosten in 2004.

Alle bezoekers en vrijwilligers hartelijk bedankt!

CAVIA’S UITKIEZEN VIA HET WEB

Vanaf nu zijn er cavia’s die op een nieuw baasje wachten te zien op het web. Zo kunt u eerst kijken welk caviaatje u leuk lijkt.

En hier kunt u de caviaatjes in Angerlo (bij Doesburg) vinden.

De cavia’s in Westervelde zijn te vinden op deze pagina.

We werken er hard aan om ook de cavia’s op onze andere locaties op het web te zetten. We houden u op de hoogte!

CAVIA’S ZOEKEN NIEUW THUIS

Deze zomer zijn erg veel caviaatjes binnengebracht bij de Stichting Cavia. Bijna al deze cavia’s kunnen uitgeplaatst worden bij een lief baasje of bazinnetje.

Zo’n 100 cavia’s zoeken nog een goed nieuw thuis. Dus als u erover denkt een cavia in huis te nemen, neem dan eens contact op met de Stichting Cavia voor u naar de dierenwinkel gaat! Tel. 0516 – 54 15 71 (woensdag en zaterdag) of e-mail informatie[-apestaartje-]stichtingcavia[-punt-]com. Vergeet niet in de e-mail uw woonplaats te noemen, dan kunnen we u het telefoonnummer van ons opvangadres bij u in de buurt sturen.

ACTIE ‘DAK VOOR CAVIA’S’ VAN START

Op dierendag 2003, 4 oktober jl., ging de actie ‘Dak voor cavia’s’ van start! De Raad van State heeft het verzoek van de Stichting Cavia om een milieuvergunning voor de opvang van maximaal 300 cavia’s in het caviadorp in Westervelde afgewezen. Dit betekent dat de Stichting Cavia daar nog maar 50 cavia’s mag opvangen. Dat is niet genoeg. Meestal zijn er zo’n 150 – 200 cavia’s in Westervelde. Daaruit blijkt dat het werk van de Stichting Cavia hard nodig is.

Stichting Cavia moet nu op zoek naar een andere locatie voor de opvang. Een nieuwe locatie gaat de Stichting Cavia veel geld kosten. Geld dat de Stichting niet heeft. Alsjeblieft, help de cavia’s en stort uw gift op bankrekening nummer 50.16.28.460 ten name van Stichting Cavia, Kreilen 4, Bakkeveen. Zet op de overschrijving bij vermeldingen: Dak voor cavia’s. Alle giften, groot en klein, zijn meer dan welkom. Alleen met uw hulp kan de Stichting Cavia doorgaan met het werk!

Namens de cavia’s: dank u wel!